Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2011

Λιγο πριν τελειωσει ο Σεπτεμβρης Part I: Η ψυχοσυνθεση των Ελληνων καταναλωτων τεχνολογιας

Η πρωτη μου "σοβαρη" επαφη με τους υπολογιστες εγινε περιπου 8 χρονια πριν, το 2003. Θυμαμαι εκεινες τις μαγικες μερες που αφησα πλεον πισω μου το δημοτικο, το κομματι εκεινο της παιδικης ηλικιας που ολοι με αποκαλουσαν "μικρο" και δεν μπορουσα να κανω τιποτα για αυτο. Θυμαμαι την πρωτη στιγμη που περασα τα δαχτυλα μου πανω απο το πληκτρολογιο του παλιου φορητου της μητερας μου (ναι, αυτο κληρονομησα, ηταν το πρωτο μου μηχανημα και ειλικρινα ο,τι πιο εξελιγμενο ειχα αγγιξει μεχρι τοτε, με προηγουμενη περιορισμενη εμπειρια μονο σε Pentium II και σε Playstation 1-το απολυτως αρχικο μοντελο). Εκτοτε, μπηκα για τα καλα στον κοσμο των υπολογιστων, αποκτωντας συντομα τον πρωτο δικο μου σταθερο υπολογιστη, περνωντας ατελειωτες ωρες να παρακολουθω τον αρχιτεκτονα πατερα μου να βιδωνει και να ξεβιδωνει μερη Η/Υ που αναβαθμιζε, κανοντας και εγω παραλληλα προπονηση στον παλιο Pentium. Συντομα αποφασισα να ασχοληθω με το overclocking, και ο βαθμος εξοικειωσης μου με το αντικειμενο συντομα μου εδωσε το παρατσουκλι που χρησιμοποιω εως και σημερα.
Ως εκ τουτου, ενα ειδος μαγαζιων που επισκεπτομαι συχνα και οπου εχω την ευκαιρια να παρατηρησω διαφορετικους τυπους καταναλωτων (και κατ' επεκτασιν ψυχοσυνθεσεων) ειναι αυτα που ασχολουνται με την πωληση ειδων τεχνολογιας, υπολογιστων, κινητων τηλεφωνων και λοιπων ηλεκτρονικων ειδων. Ειναι πραγματικα συναρπαστικη η διαδικασια του να καταγραψει κανεις την τυπικη συμπεριφορα και τα ιδιαιτερα στοιχεια του χαρακτηρα καθε ομαδας καταναλωτων που μπορει να συναντησει σε τετοια μερη: επικρατει μια ποικιλομορφια ενδιαφερουσα, που απορρεει απο τις καταναλωτικες αναγκες, τις συνηθειες, το γουστο και το επιπεδο μορφωσης του καθενος. Ειναι τοσο διαφορετικοι οι τυποι καταναλωτων μεταξυ τους, που σκεφτηκα οτι θα ειχε πλακα και θα ηταν ιδιαιτερα επιμορφωτικο να αναλυσουμε παρεα τις κατηγοριες τους, να δουμε σε τι μοιαζουν και που διαφερουν, να ερθουμε και οι ιδιοι λιγο πιο κοντα στην ψυχολογια τους. Πιστεψτε με, ειναι μικρες οι πιθανοτητες να μην εχετε σταθει στην ουρα του ταμειου πισω απο καποιον που να μην μοιαζει με καποιον απο τους κατωθι αναγραφομενους.


1. Ο/Η εθισμενος/η με την τεχνολογια (η αλλιως tech geek)
Ανθρωποι του ειδους μου. Ολιγον τι κλειστοι χαρακτηρες, σπιτογατοι, διανοιες στους τομεις τους, πανω απο ολα ομως με ιδιαιτερη σχεση με οποιασδηποτε μορφης τεχνολογια, μια σχεση που ξεκινα αν οχι απο τα γεννοφασκια, τουλαχιστον κατα την πρωιμη παιδικη τους ηλικια. Ασχολουνται εκτεταμενα με υπολογιστες, γκατζετ, μικροηλεκτρονικη, το Διαδικτυο (βεβαιως βεβαιως), μπορει να μην διακριθηκαν στο ΜΙΤ η να ειναι αριστουχοι Πολυτεχνειου αλλα αγαπουν τοσο το χομπι τους που ανετα οι γνωσεις τους πανω σε αυτο θα τους επετρεπαν να ασχοληθουν μ'αυτο επαγγελματικα. Μην τους ανοιξετε κουβεντα αν δεν ειστε προετοιμασμενοι με τις καταλληλες πληροφοριες για τον τομεα που λατρευουν (οτιδηποτε τεχνολογικο δηλαδη) η αν δεν εχετε το ταλεντο να φερετε τη συζητηση σε θεμα που να μπορειτε να συνομιλησετε επιτυχως. Ενδεικνυνται ως φιλοι, μιας και ο χαλασμενος σας φορητος ευκολα θα βρει γιατρεια στα μαγικα τους χερια.


2. Ο "φρεσκος"
Ατομα αυτης της ομαδας μπορει να ειναι αντρες η γυναικες καθε ηλικιας που δεν εχουν προτερη εμπειρια οσον αφορα την τεχνολογια γενικοτερα και ιδιαιτερες περιστασεις τα οδηγησαν να ερθουν στη θεση οπου χρειαζονται και πρεπει να βρουν και να αγορασουν κατι ηλεκτρονικο. Ποικιλουν απο την εργαζομενη μητερα που αναζητα κινητο τηλεφωνο για το παιδι της, τετοιο ωστε να εξυπηρετει τις απαραιτητες αναγκες, χωρις ομως πολλα μπιχλιμπιδια, την γιαγια που εν οψει γιορτων αναζητα την παιχνιδοκονσολα που ζητησε ο εγγονος (και δεν της περισσευουν τα λεφτα της συνταξης για να την αγορασει), μεχρι τον μικροεπιχειρηματια που επιθυμωντας να επεκτεινει ηλεκτρονικα την επιχειρηση του ψαχνει εναν υπολογιστη και μια συνδεση στο διαδικτυο. Χαρακτηριστικα της συμπεριφορας αυτης της ομαδας ειναι η πολυωρη και αναλυτικη εξεταση των ραφιων των καταστηματων για την ευρεση του ζητουμενου προιοντος, καθως και η συχνη διεπαφη με τους υπαλληλους του καταστηματος για ευνοητους λογους.


3. Ο/Η μοδατος/η (η αλλιως "ο/η μου-περισσευουν-τα-λεφτα)
Κατοικοι κυριως Κηφισιας-Πολιτειας-Εκαλης και ανω, με μεγαλου υψομετρου ρινικο συμπλεγμα αλλα μαλλον χαμηλης νοημοσυνης και σιγουρα οχι επαιοντες οσον αφορα την τεχνολογια. Με λιγα λογια, τετοια ατομα εχουν λιγες εως καθολου γνωσεις πανω σε υπολογιστες, κινητα τηλεφωνα κτλ, ομως το υψηλο βιοτικο τους επιπεδο τους επιτρεπει να αγοραζουν ο,τι πιο ακριβο η μοδατο αλλα οχι απαραιτητα το πιο καλο σε αποδοση. Η καταναλωτικη τους πολιτικη ειναι του τυπου "ροζ γλυκουλινι (OMG) Vaio" [για τις τσουπρες] και "iPhone δικε μου, να βλεπω την τσοντα απο Wi-Fi και σε HD" [για τους μαντραχαλους]. Απλα λυπηρο. Μην επιχειρησετε επαφη, εκτος και αν εχετε απολυτη αυτοπεποιθηση, καθως αν τους ανοιξετε κουβεντα, δεν θα χασουν την ευκαιρια να κομπασουν.


4. Ο κυνηγος προσφορων
Κωμικο δειγμα καταναλωτη, για το οποιο δεν γινεται, αλλα ουτε και χρειαζεται να ειπωθουν πολλα. Ο κυνηγος προσφορων ειναι ενα ατομο που οριζει την εννοια "αδαης", ερεθιζεται ομως στο ακουσμα λεξεων οπως "προσφορα", "εκπτωση", "ειδικη ευκαιρια", "μειωμενη τιμη λογω περιορισμενου αποθεματος η τελευταιων κομματιων". Δεν πρεπει να συγχεεται επ' ουδενι με τον καταναλωτη που εχει κανει ερευνα αγορας και ψαχνει συμφερουσες τιμες η οικονομικες προσφορες που τον αφορουν: ο κυνηγος προσφορων "χτυπα" αδιακριτως, 3 στις 4 περιπτωσεις αγοραζοντας κατι αχρειαστο μονο και μονο επειδη το βρηκε σε προσφορα. Ακομη χειροτερα, η ψυχολογια που τον διεπει μπορει να τον οδηγησει σε υπερχρεωση πιστωτικων καρτων, αν αυτες ειναι διαθεσιμες και δεν εχει την κοινη λογικη να περιορισει την αγοραστικη του μανια.


5. Ο IT Specialist (μην αγχωνεστε, ακουγεται βαρυγδουπο αλλα και αυτος επιχειρηματιας ειναι)
Οταν εισαι ειδικος σε δυο επαγγελματικους τομεις, αποπνεεις αλλον αερα, και αυτο φαινεται. Ατομα αυτης της κατηγοριας ειναι μεθοδικα προσανατολισμενα σε προιοντα κορυφαιας ποιοτητας, απλησιαστα σαφως για τον απλο κοσμακη και αυστηρα προορισμενα για εταιρικη χρηση. Σπανια μπορουν τετοιου ειδους ατομα, που συνδυαζουν αφενος υψηλο επιπεδο γνωσεων πανω στην εταιρικη τεχνολογια και αφετερου εντονο επιχειρηματικο δαιμονιο, να θεαθουν αυτοπροσωπως σε καταστηματα τεχνολογιας, καθως δραστηριοποιουνται αγοραστικα κυριως μεσω του διαδικτυου.


6. O συνειδητοποιημενος
Last but not least (κορυφαια αγγλικη εκφραση που ηθελα οπωσδηποτε να χρησιμοποιησω καποια στιγμη) εχουμε τον συνειδητοποιημενο αγοραστη, ενα ατομο που συνδυαζει μερος των αρετων του tech geek, τις γνωσεις δηλαδη πανω στους Η/Υ και τα συγγενη τους ηλεκτρονικα προιοντα, με την αρετη της υπομονης και της ερευνητικοτητας. Τουτεστιν, ατομα που ανηκουν σ'αυτην την καταναλωτικη ομαδα θα περασουν ενα σεβαστο χρονικο διαστημα χωμενα σε διαφορα μεσα, απο περιοδικα εως τα σκοτεινα βαθη του διαδικτυου, κανοντας εκτενεις ερευνες αγορας προτου κανουν οποιαδηποτε κινηση, ψαχνοντας τον απολυτως συμφεροντα συνδυασμο αγορων και παντα κυνηγωντας ενα υψηλο λογο αποδοσης προς τιμη σε οτιδηποτε αγορασουν (αγγλιστι, το bang for the buck). Θελουν οι αγορες τους να "φτουρανε", να αποδιδουν μεσω της χρησης τους την αξια τους, και να εχουν μεγαλο κυκλο ζωης, ωστε να μην ειναι αναγκαια η αγορα νεοτερων αντικαταστατων μεσα σε συντομο χρονικο διαστημα. Τετοιοι ανθρωποι ειναι ο ορισμος της ρησης "10 φορες μετραμε και μια κοβουμε".


Κλεινοντας αυτην την αυθορμητα εμπνευσμενη και καθ' ολα βιαστικη αναρτηση θα ηθελα να εκφρασω την ειλικρινη μου συγγνωμη σε οσους ανεγνωσαν τα παραπανω και τα βρηκαν προσβλητικα προς τους ιδιους η κοντινα τους προσωπα, η ακομη και κοινωνικα απαξιωτικα, καθως δεν εχω σκοπο να επιτεθω η να καταφερθω εναντιον κανενος. Απλα παρεθεσα, ολιγον τι γλαφυρα, ο,τι παρατηρω να συμβαινει γυρω μου. Αλλωστε η ελευθερια του λογου, και δη σε ιστολογια οπως και το παρον, ειναι κατι το δεδομενο.
Μεινετε συντονισμενοι για το 2ο μερος, οπου ο Νο.6 κατα σειρα της λιστας μας, ο ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ (θα λειτουργησω ως φερεφωνο του, ως αλλος Πλατωνας για λογια του Σωκρατη) μας προτεινει μια συνθεση προσωπικου υπολογιστη, στοχευμενη ειδικα για τις αναγκες του συγχρονου φοιτητη, που παιζει που και που και κανενα παιχνιδι, αλλα δεν θελει να το πληρωσει "χρυσαφι" ;)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου